Bedre vilkår for græsspecialisterne – samt sponsorerne
En ændring i turneringskalenderen giver markant bedre vilkår for forberedelserne til Wimbledon. I år er der for første gang ikke to, men tre uger mellem French Open og græsturneringen i London.
Tennis er traditionernes sport. En kendsgerning ikke mange vil bestride. Alligevel virker sporten meget åben og omstillingsparat, hvis man sammenligner alle internationale turneringer som en fælles flok med Wimbledon. Turneringen i det sydvestlige London har alle dage, og er fortsat, et sted hvor ikke meget ændrer sig markant. De ændringer der sker er altid over tid og med den dybeste respekt for traditionen. Senest så man det i forbindelse med anlæggelsen af et tag over Center Court. Selvom det kunne være gjort enkelt, sikkert og hurtigt, så blev processen lang, da klubben på Wimbledon, A.E.L.T.C. gik op i alle detaljer. Det for at sikre, at taget ikke ville blive en hæmsko for at holde fast i den tradition, der er turneringens DNA.
Bedre forberedelse
I mange år har spillerne på både WTA- og ATP-touren beklaget sig over den korte omstillingsperiode fra grus til græs. 14 dage går der fra finalen er spillet på Roland Garros i Paris til den første serv sendes afsted på græsbanerne i London. To underlag der er de to yderligheder i hastighed, hvilket udfordrer spillerne, da taktik og teknik er helt forskellige på de to underlag. Naturligvis har de internationale tennisorganisationer lyttet til spillernes bekymringer, men de selvsamme organisationer er udfordret af, at de fire Grand Slamturneringer ikke er medlem af hverken WTA eller ATP. De er så store, læs uundværlige, i international regi, at de på mange planer selv bestemmer. Derfor har det ikke været ligetil at få indført den ekstra turneringsuge mellem French Open og Wimbledon, som fra 2016 for første gang er en realitet.
Ydermere var udfordringen, at det var Wimbledon der var tvunget til at flytte en uge bagud, da perioden op til French Open er fyldt med traditionsrige turneringer. Efter Wimbledon er der også turneringer, men det er primært af den mindre slags, som er nemmere at ændre. En af disse er den traditionsrige grusturnering i sydtyske Stuttgart. En turnering der ofte ikke opnår stor opmærksomhed i sammenligning med en anden tysk turnering, Halle, der ligger lige før Wimbledon og spilles på græs. Det var man godt træt af i Stuttgart, så da man hørte om planerne med en ekstra uge på græs bød man sig til. Her ville man simpelthen investere store summer på at omlægge anlægget fra grus til græs, da man forventede det ville skabe en større eksponering. Ydermere ville man alliere sig med de rådgivere og mennesker, der til dagligt har ansvaret for at sikre den høje standard på Wimbledons grønne græsbaner. På den måde kunne man også i London se fordelen og hele sammenhængen med en flytning af termin, og der blev efterfølgende nikket ok til en ændring. Alt sammen en proces, der gik over flere år – naturligvis.
Øget eksponering
Også på den spanske ferieø Mallorca havde man øje på mulighederne den ændrede struktur gav. Øen er barndomsland for både Carlos Moya og Rafael Nadal, hvilket har skabt en naturlig interesse for ketsjersporten. En stor international ATP-turnering ville være det oplagte valg, men da man allerede har flere af sådanne på det spanske fastland, Barcelona, Madrid og Valencia, ville det via de politiske kanaler i tennissporten været svært at trække endnu en turnering til landet. Derfor øjnede man muligheden for en lavere kategori af en WTA-turnering, der så til gengæld kalendermæssigt lå optimalt i forhold til at bruge den som eksponering for turismen på øen. Derfor er man i disse måneder ved at opføre et helt nyt tennisanlæg på øen der, modsat alle andre, har græs og ikke grus som underlag. Skæbnen har været god ved arrangørerne af den helt nye turnering på ferieøen. Garbine Muguruza, det nye spanske stjernefrø på den internationale tennishimmel, gik i 2015 hele vejen til finalen ved Wimbledon. En unik historie, der gik hele verden rundt. En præstation der vil gøre forventningerne til den unge spanier store, når græssæsonen om få måneder igen starter op. Muguruza har, til trods for mange tilbud, sagt ja til at stille til start på Mallorca. Bedre vilkår for at starte en helt nyetableret turnering op kan man næsten ikke bede om.
Turneringen på Mallorca har også et dansk islæt. f.reklame med Mads og Ole Frederiksen som mændene bag har indgået et partnerskab med turneringen. f.reklame har stor ekspertise i tennissporten, blandt andet med Copenhagen Open og en lang række store showkampe i Danmark. Senest Energi Danmark Champions Battle i Herning, hvor Serena Williams og Caroline Wozniacki mødtes. I forbindelse med turneringen på Mallorca skal f.reklame bistå i salget af sponsorater til den helt nye turnering. Et arbejde der, grundet Muguruza´s deltagelse, må siges at være blevet en del lettere. Og med familien Frederiksens store netværk i form af mange år i branchen, så skulle der være skabt muligheden for også en økonomisk succesfuld turnering på Mallorca.