De fleste danske tennisspillere husker tiden, hvor sommerferien var planlagt med traditionelle turneringer rundt om i hele landet. En efter en er de lukket ned i takt med den faldende interesse for sporten herhjemme. I Aarhus er en af de helt store traditionsturneringer tilbage, men den har de senere år lidt under manglende tilslutning. Det vil nye folk med nye ideer og en ægte kærlighed til traditionen nu gøre noget ved.
Mine ben gik ikke samme sikre gang som normalt. Det at gå de få meter fra parkeringspladsen og frem til bane A var for en ung juniorspiller lidt af en kamp. For lige der, på den anden side af trådhegnet, ind til den første grusbane på det smukt beliggende anlæg i det centrale Aarhus spillede to af landets bedste tennisspillere. Rundt om banen sad de øvrige, plus et antal tilskuere jeg aldrig tidligere havde set til en tenniskamp i Danmark.
Jeg var bare 14 år dengang for 17 år siden, men indtrykket Leschly Cup gjorde på mig varer stadig ved. Det var en stemning og en atmosfære som jeg kun sjældent har set ved en tennisbegivenhed i Danmark. Rammerne på det intime anlæg ved havnen i Aarhus, godt klemt inde mellem en kirkegård og boligblok, er noget af det mest unikke man kan forestille sig. Banerne ligger klemt sammen med kun en lille gang ned igennem anlægget som adgang. Det til trods, så kommer der ofte klapsalver fra nær og fjern, når kampene er i gang, selv de små bakker op mod kirkegård og baghaver bliver med mellemrum benyttet som tilskuertribuner.
128 spillere deltog i kvalifikationen til herresingle dengang for 17 år siden, plus dem der spillede en kvalifikation om en plads i kvalifikationen. Det skabte liv og glade dage, både på banerne, men også ved de for mange legendariske Leschly-Cupfester. Det virker som et utopia, men for et par af de nye folk, der i år er med i organisationen bag turneringen, er det scenariet man arbejder i retning af velvidende det ikke bliver på de første år det lykkedes. Jan Jonasson er indehaver af ketsjersportsforretningen INsport og har som samarbejdspartner de senere år fra første parket kunne anskue, hvordan turneringen stille og roligt bliver mindre og mindre. De senere år har det i enkelte af singlerækkerne været svært at fylde damesinglerækken ud med deltagere. Det til trods for turneringen fortsat har den største præmiecheck til vinderen ved en dansk tennisturnering. En udvikling der hos Jan Jonasson fik tankerne til at køre, for han var vild med turneringen, men ikke med den faldende interesse for selvsamme.
”Det startede under Leschly Cup i 2016, da jeg sad med en kammerat og spiste. Turneringen var ved at være færdig, mega hyggeligt som altid. Men der manglede noget, alt for få deltagere, igen færre end året før. Mange af de bedste spillere, både blandt mænd og kvinder, kommer ikke. Hvad gør man ved en turnering, der er ved at afvikle sig selv? Lukker den? Nej siger min kammerat Michael Løfvall, der skal skrues op. Vi skal finde en masse nye sponsorer, der skal laves et super fedt setup på Danmarks hyggeligste tennisanlæg. Med andre ord, vi skal lave tennissportens svar på Smukfest (Skanderborg Festival red.),” lyder det fra Jan Jonasson.
Respekt for traditionen – plads til udvikling
Med nye tanker og nye folk med vil nogle måske frygte for, hvordan turneringen drives videre. At det bliver med et andet værdisæt end tidligere, men for de nye folk omkring turneringen har det været vigtigt, at man fra starten talte samme sprog som de folk, der igennem mange år har arbejdet med turneringen. Ikke mindst Jan og Peter Leschly, der fortsat er med til at gøre turneringen mulig at gennemføre. Det handler ikke om at gøre Leschly Cup til noget andet, det handler om at udvikle de gode kerneelementer turneringen indeholder. En stærk tradition, et trofast klientel af frivillige samt helt unikke rammer, der skal danne rammen om tennisoplevelser for ikke bare elite, men hele tennis-Danmark i uge 29.
”Vi hæver førstepræmien i de to singlerækker til 20.000 kroner, samlet 100.000 kroner i præmiesum, så vi håber at kunne vise det bedste af dansk elitetennis. Derudover vil vi gøre det ekstra attraktivt for frivillige og publikum ved at have fokus på lækker mad og drikke. Bredden ligger os også nær, vi er selv to glade amatører, så alle skal kunne deltage og være en del af Leschly Cup. På den måde håber vi at kunne lave noget, der samler alle der elsker tennis, uanset hvordan man dyrker sporten. Vi kan mærke interessen er der, vi har allerede fået en lang række sponsorer som Pbo, Tesla, Spar Nord, Bravo Tours, Beauty Pro, Head og Wilson med på vognen, det vidner om interessen for turneringen er der,” fortæller Jan Jonasson, der glæder sig helt vildt til uge 29.
Med store pengepræmier og et nærmest professionelt setup kunne tanken om deltagelse af spillere fra andre lande være nærliggende. Det er dog i udgangspunktet ikke planen. Man vil først og fremmest gerne vise det bedste dansk tennis kan præstere frem, skulle der dukke interesse fra udlandet op, så vil den ikke blive afvist, men direkte opsøge den ,har man dog ingen planer om i Aarhus.