Trørød Tennisklub havde stor succes med at gøre holdkampe i serie 1 og serie 2 til "Events", som fik stor opbakning og fremmøde
Tennisavisen blev for et par uger siden kontaktet af Poul Erik Madsen, der er Cheftræner i Trørød Tennisklub, da han kunne forestille sig, at det kunne have interesse at omtale klubbens initiativ, som var et forsøg på at skabe en “Event” i forbindelse med, at klubbens 1. hold i Serie 1 og Serie 2 havde hjemmekampe i Rundforbihallen mod Harreskov-Værløse hos herrerne og efterfølgende mod Vallensbæk hos damerne.
For at skabe ekstra opmærksomhed og interesse om kampene, havde klubbens sponsor “The Kitchen” tilbudt at stille med en kok, som ville lave lækre retter.
Klubben sørgede selv for vin, og interesserede kunne tilmelde sig for 50 kr.
Der ville være boldbørn ved kampene, hvilket børnene havde glædet sig vildt til.
Man kunne også odd’se på, hvor mange kampe og sæt Trørød ville vinde, og der var en flot præmie til vinderen af oddset.
I første omgang havde der allerede meldt sig 50 fra Trørød til spisning, og han forventede at ca. 80 i alt ville deltage i arrangementet, når de fremmødte fra de øvrige klubber taltes med.
Selvom Trørød Tennisklub kun har 3 udendørs-baner, og derfor kan betragtes som en sommer-klub, har de som en af de få danske klubber venteliste, og de har 170 juniorer, hvilket han mener skyldes, at klubben tilbyder aktiviteter, som tiltrækker mange børn.
Bl.a. nævnte han som eksempel herpå træningslejre i Tyrkiet og Gran Canaria, og klubben har fået skabt et miljø, hvor børnene har lyst til at blive hængende og deltage i sociale aktiviteter udover træningen, f.eks. at lave lektier og hænge ud sammen.
Poul Erik fortalte, at Kurt og Martin fra Sjællands Tennis Union (SLTU) fandt deres initiativ så positivt, at de tilbød at komme og tage nogle billeder, som ville blive lagt på deres hjemmeside, og efterfølgende var der flere anerkendende kommentarer til opslaget på SLTUs Facebook-side.
Tennisavisen har efterfølgende modtaget en beretning fra Poul Erik om forløbet af arrangementet, som må betegnes som en stor succes, som forhåbentlig kan inspirere andre i dansk tennis.
Der var 70 tilmeldte til spisning, og når man medregner de tilskuere, som kun var mødt op for at følge kampene, var antallet tæt på 90.
Poul Erik tilføjede disse betragtninger i sin beretning:
“Super flot når man tænker på, at det trods alt ikke var elitedivisionen, men blot serie 2 og serie 1 kampe.
Det viser blot, at hvis man gør lidt ud af det, kan man godt trække folk frem en lørdag aften.
At det samtidig var rigtig god tennis med højt niveau, hvor flere kampe gik i tiebreak, gjorde bare dagen endnu mere fantastisk.
Flere at de tilstedeværende gav udtryk for, at de gerne kommer igen, og derfor gentager vi dette i vores sidste to hjemmedage efter nytår.”
Poul Erik rettede en stor tak til The Kitchen for levering af super mad, til HVT og Vallensbæk for at være med til at gøre dagen speciel.
Han havde også en stor tak til Martin fra SLTU, som kom en lørdag aften, og han betonede, at det betyder meget, når forbundene kigger forbi.
Trørøds initiativ falder godt i tråd med flere af de tilkendegivelser, som flere gange har været fremsat i Tennisavisen, når der har været sat spørgsmål ved, hvordan man gør tennissporten herhjemme attraktiv, så det både tiltrækker flere medlemmer, og at det bliver interessant for flere medier også at beskæftige sig med andet tennis end Caroline Wozniacki.
Dansk Tennis Forbund (DTF) er meget bevidst om dette, og det samme er den nyansatte direktør Klaus Nørby Jakobsen, som overfor Tennisavisen understreger betydning af, at der skal gøres en indsats for at skabe fokus på sporten, og han påpeger betydningen af, at de “gode historier” bliver fortalt, hvilket ovenstående fra Trørød er et godt eksempel på, og Klaus ser også gerne, at mottoet “man kommer for at spille tennis, og man bliver på grund af det sociale” bliver mere udbredt.
Klaus kan godt forstå, at der ikke er den store medie-interesse som tingene foregår nu omkring DM og de hjemlige turneringer, og derfor er opgaven at blive bedre til at få de gode historier frem, samt at gøre det mere attraktivt for de bedste at deltage ved eksempelvis DM ved at tilpasse terminer og præmier mv. på en bedre måde, og at fremme “Event” aspektet.
Han er desuden indstillet på, at der skal gøres en ekstraordinær indsats, som kan sikre at bl.a. Davis Cup og Fed Cup kampe bliver endnu større “Events” end hidtil.
Kasper Warming har i Facebook-gruppen Tennissnak rejst en interessant debat om samme emne, og flere har bidraget med kommentarer og gode eksempler på, hvad der kan gøres.
Derfor har Tennisavisen henvist til denne debat, som man kan følge og bidrage til herunder.